Wie is er bang voor Rood, Geel en Blauw.

Onder deze titel ontwierpen studenten van de Master Kunsteducatie in Tilburg onder mijn leiding een prototype voor een training over het gebruik van nieuwe media in kunsteducatie in het VO. Ondertitel is ' Wij zetten het mes in nieuwe media' , met een knipoog naar de aanval met een stanleymes op een schilderij van Barnett Newman  in 1986.

Lees meer »

Cre8 in 8 training in Moshi, Tanzania

Afgelopen week was ik Moshi, Tanzania voor het geven van een Cre8 in 8 training met mijn collega’s uit Nairobi. Cre8 in 8 is een training voor leiders van jeugdgroepen in Oost Afrika die is gebaseerd op het werk van Cre8 East Africa en Yaden East Africa, die tussen 2006 en 2014 op verschillende locaties in Oost-Afrika sociaal artistiek muziektheaterprojecten uitvoerden met diverse doelgroepen.

Lees meer »

Training TOOLBOX C-ZICHT werken met culturele competenties

Steeds vaker willen scholen hun leerlingen niet alleen cognitieve vaardigheden meegeven, maar ook de kans om zich breder te ontwikkelen. Een aantal scholen in Amsterdam Zuid-Oost kreeg het afgelopen voorjaar een training door de MoccaAcademie in het werken met culturele competenties: Toolbox C-zicht, ontwikkeld door Cultuurmij Oost.

Lees meer »

Procesgerichte Didactiek

Onlangs volgde ik de Train de Trainer voor Procesgericht Werken (in de kunsteducatie) van Karin Kotte nadat ik haar een paar keer had mogen meemaken bij presentaties en trainingen van de MoccaAcademie. Procesgerichte didactiek is het denkkader voor Cultuureducatie met Kwaliteit dat scholen en instellingen helpt om het gesprek over cultuureducatie richting te geven

Lees meer »

Intercultural Dimensions of Cultural Education

Afgelopen donderdag 13 juli was ik op de conferentie Intercultural Dimensions of Cultural Education in Chester. Hier werden de resultaten gepresenteerd van een interessante samenwerking tussen de 'bridge organisation' Curious Minds (een soort MOCCA) en RECAP (Research into Education, Creativity and Arts through Practice) van de universiteit van Chester.

Lees meer »

Ontwerpend Leren

Volgend seizoen geef ik voor de tweede keer het blok ‘prototype’ aan het eerste jaar van de Master Kunsteducatie van de Fontys Hogeschool in Tilburg. Het eerste jaar was intens met een steile leercurve voor mij en voor de studenten.

Lees meer »

Meesterlijk afstuderen

In de afgelopen week zijn zes masters, die ik heb mogen begeleiden, in Tilburg afgestudeerd. Vier studenten van de eerste lichting van de Post HBO Cultuurbegeleider in Utrecht werden gecertificeerd. Deze opleiding geef ik samen met collega’s van de Marnix Academie en KunstCentraal.

Lees meer »