Wie is er bang voor Rood, Geel en Blauw.
Onder deze titel ontwierpen studenten van de Master Kunsteducatie in Tilburg onder mijn leiding een prototype voor een training over het gebruik van nieuwe media in kunsteducatie in het VO. Ondertitel is ' Wij zetten het mes in nieuwe media' , met een knipoog naar de aanval met een stanleymes op een schilderij van Barnett Newman in 1986.
De Kunst van het Maken
Elk jaar, in de maand april organiseert Mocca De Maand van de Cultuureducatie.
Cre8 in 8 training in Moshi, Tanzania
Afgelopen week was ik Moshi, Tanzania voor het geven van een Cre8 in 8 training met mijn collega’s uit Nairobi. Cre8 in 8 is een training voor leiders van jeugdgroepen in Oost Afrika die is gebaseerd op het werk van Cre8 East Africa en Yaden East Africa, die tussen 2006 en 2014 op verschillende locaties in Oost-Afrika sociaal artistiek muziektheaterprojecten uitvoerden met diverse doelgroepen.
Training TOOLBOX C-ZICHT werken met culturele competenties
Steeds vaker willen scholen hun leerlingen niet alleen cognitieve vaardigheden meegeven, maar ook de kans om zich breder te ontwikkelen. Een aantal scholen in Amsterdam Zuid-Oost kreeg het afgelopen voorjaar een training door de MoccaAcademie in het werken met culturele competenties: Toolbox C-zicht, ontwikkeld door Cultuurmij Oost.
Procesgerichte Didactiek
Onlangs volgde ik de Train de Trainer voor Procesgericht Werken (in de kunsteducatie) van Karin Kotte nadat ik haar een paar keer had mogen meemaken bij presentaties en trainingen van de MoccaAcademie. Procesgerichte didactiek is het denkkader voor Cultuureducatie met Kwaliteit dat scholen en instellingen helpt om het gesprek over cultuureducatie richting te geven
Programma van de MoccaAcademie 2017 - 2018 online!
Het wordt een interessant jaar voor de MoccaAcademie. met twee ICC cursussen nieuwe stijl en MeetUps, Masterclasses en het altijd verrassende programma 'Met Mocca naar Cultuur', waar onderwijs en het culturele veld elkaar ontmoeten en inspireren.
Intercultural Dimensions of Cultural Education
Afgelopen donderdag 13 juli was ik op de conferentie Intercultural Dimensions of Cultural Education in Chester. Hier werden de resultaten gepresenteerd van een interessante samenwerking tussen de 'bridge organisation' Curious Minds (een soort MOCCA) en RECAP (Research into Education, Creativity and Arts through Practice) van de universiteit van Chester.
Ontwerpend Leren
Volgend seizoen geef ik voor de tweede keer het blok ‘prototype’ aan het eerste jaar van de Master Kunsteducatie van de Fontys Hogeschool in Tilburg. Het eerste jaar was intens met een steile leercurve voor mij en voor de studenten.
Subsidie voor cultuureducatie
Ook komend schooljaar is er voor deskundigheidsbevordering op het gebied van cultuureducatie in het PO subsidie beschikbaar van de rijksoverheid.
Student Paul van der Heijden genomineerd voor Denk Groter Prijs
Student Paul van der Heijden van de Master Kunsteducatie is met zijn onderzoek 'Muziekonderwijs 2032' genomineerd voor de Denk Groter Prijs 2017. Hij is een van de tien studenten, die naast de tien medewerkers van Fontys genomineerd is voor de prijs. Muziekonderwijs 2032
Meesterlijk afstuderen
In de afgelopen week zijn zes masters, die ik heb mogen begeleiden, in Tilburg afgestudeerd. Vier studenten van de eerste lichting van de Post HBO Cultuurbegeleider in Utrecht werden gecertificeerd. Deze opleiding geef ik samen met collega’s van de Marnix Academie en KunstCentraal.