Werkervaring
2022
Landelijk Kenniscentrum voor Cultuureducatie en Amateurkunst. (LKCA)
Coach en begeleider bij het onderzoekstraject voor de leergemeenschap cultuureducatie en chronisch zieke kinderen
2022
Cultuurhelden, Delft
Ontwerper en trainer van het programma Bekwamer voor de Klas (webinars) over diversiteit en inclusie en het geven van kunstlessen.
sinds 2019
Master Musical Leadership, Conservatorium van Amsterdam, Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam
Docent
Master Elective Music for an Inclusive Society, Conservatorium van Amsterdam, Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam
Ontwikkelaar en Docent
2016 - 2018
Master Kunsteducatie, Fontys Hogeschool, Tilburg
Docent eerste jaar
Begeleider voor studenten uit het tweede jaar (meesterstuk)
Het Vijfde Seizoen
Functie: moderator
Taak: het leiden van reflectiegesprekken naar aanleiding van het werk van 'artists in residence' met patiënten als onderdeel van een bijscholing workshop voor psychiaters tijdens en na hun opleiding.
Sinds 2012
Cultuur-Ondernemen
Functie: trainer, docent
Taak: het voorbereiden en uitvoeren van diverse workshops en lessen over onderhandelingstechniek, acquisitie, productontwikkeling en profilering. Doelgroepen, kunstenaars, kunstenaar-docenten (Breitneracademie, Conservatorium Amsterdam), modemakers (Amsterdam Fashion Week special) en ontwerpers (Driving Dutch Design programma). Tijdens en na hun opleiding. (freelance opdrachten)
Sinds 2005
MOCCA, Amsterdam
(sinds 2018) senior adviseur schoolbesturen (po, so en vo)
(sinds 2018) Trainer 'Becoming, Belonging, Believing' training van het Europe in Perspective programma.
(2017 - 2018) Deelnemer stuurgroep' Europe in Perspective: International Co-operation in Cultural Learning'.
BKJ – German Federation for Arts Education and Cultural Learning, Remscheid, BRD
(2016) moderator tijdens de Europese Unie 'Conference on the Fostering and Development of Talent' in Bratislava op 12 en 13 september 2016.
Trainer van de Toolbox C-zicht, procesgerichte didactiek voor kunsteducatie.
Docent Post HBO Cultuurbegeleider i.s.m. met het Marnix Opleidingscentrum, Utrecht en KunstCentraal, Bunnik.
Trainer cursus Interne Cultuur Coördinator (ICC).
(Sinds 2013) coördinator MoccaAcademie. Verantwoordelijk voor de coördinatie ontwikkeling en deels uitvoering van het programma voor training, netwerkbijeenkomsten, onderzoek en publicaties van Mocca.
(tot 2013) Accountmanager verantwoordelijk voor de begeleiding van scholen primair onderwijs bij het formuleren en implementeren van cultuureducatie beleid.
Mede opsteller van de rapporten ‘Internationalisering van Cultuureducatie’ en ‘Community Arts en Cultuureducatie.
Ontwikkelaar van tools voor fondsenwerving, draagvlak ontwikkelen en projectmanagement in het Onderwijs.
Ontwerper van en trainer in de cursus Fondsenwerving in het Onderwijs van de MoccaAcademie.
Ontwerper van en trainer in de workshop acquisitie voor culturele instellingen en kunstenaars.
Organisator van de jaarlijkse Cultuureducatie in Amsterdam dag voor onderwijs en de culturele sector (workshops, keynotes en presentaties).
Adviseur voor de regeling internationalisering van de gemeente Amsterdam
(2012-2013) Mede organisator van de netwerk dag over Community Arts en cultuureducatie in samenwerking met CAL-XL
(2012) Projectleider voor de aanvraag i.h.k.v. de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit voor de gemeente Amsterdam, in samenwerking met de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling. .
(2007) Projectleider Meer Cultuur op School in samenwerking met het Amsterdams Fonds voor de Kunst.
Sinds 2003
Stichting Cre8 East Africa (https://vimeo.com/44189053)
Functie: initiatiefnemer, organisatie- en projectleider, trainer en docent
Taak: het initiëren en coördineren van cultuur educatieve uitwisselingsprojecten in samenwerking met lokale organisaties in Oost Afrika.
(vanaf 2021) ontwikkelen en uitvoeren van het trainingsprogramma Cre8 Masterclass in samenwerking met de Change the Game Academy en YADEN East Africa. Een professionaliseringstraject voor jonge kunstenaars in Oost -Afrika.
(vanaf 2016) trainer in het Cre8 in 8 trainingsprogramma voor jonge groepsleiders en jonge kunstenaars in Oost-Afrika. (2016 Kisumu, Kenia en Gulu, Oeganda, 2017/ 2018 Moshi, Tanzania, 2019 Kigali, Rwanda)
(2008 - 2016) Ontwikkelen, ontwerpen, schrijven en publiceren van de ‘Cre8 Methode’ een handleiding voor cultuureducatie en ontwikkeling in een internationaal perspectief, i.s.m. Sami Gathii (Nederland/ Kenia), Alphonce Omolo (Kenia/ Tanzania) en Janneke Tigchelaar (Nederland)
(2011- 2012) Engage, Educate, Xpand project. Muziektheater project met ex-kind soldaten en andere jonge oorlogsslachtoffers in Noord Oeganda.
(2009 - 2010) Engage, Empower, Exchange project in Moshi, Tanzania. Theatervoorstellingen met 45 (ex) straatkinderen uit Noord Tanzania. Reeks voorstellingen in Tanzania en Kenia.
(2007) TripL’EX Project in Yala Kenia. Uitwisseling met theaterschool Koperen Kees in Poeldijk, Westland.
(2006) The Next Step Project in Dunga, Kenia. (Uitwisseling met scholen in Amsterdam, Bergen op Zoom, Uitgeest en Hilversum).
(2003 – 2005) research en voorbereiding in Kenia en Nederland ter voorbereiding op het eerste project
(2004 – 2012) Stichting Voortgezette opleiding Docent Dansexpressie (VODD)
Stichting Strooom, Amsterdam
Functie: Zakelijk/ artistiek leider, docent, projectleider
Taak: aansturen van team van docenten (5). Uitzetten en uitvoeren van inhoudelijk, strategisch en financieel beleid samen met team en bestuur. Projectleider nieuwe producten.
2004 - 2014
Beroepskunstenaars In de Klas (BIK), Amsterdam, Zwolle, Rotterdam
Functie: docent, lid selectie commissie en examinator
Taak: verzorgen van de lessen projectmanagement, acquisitie, voorbereiding op de beroepspraktijk en voeren van selectie tussenevaluatie- en afstudeer gesprekken. (freelance opdracht)
2011- 2015
Lid van het internationale netwerk van experts op het gebied van cultuureducatie ICE net. Mede ontwikkelaar van de self–assesment tool voor kunstenaar-docenten, Trak4A.
2010 -2011
Mocca, Cultuur + Ondernemen
Projectmedewerker voor Artists in Cultural Education (AiCE) project. Ontwikkelingsproject door cultuureducatie instellingen en kunstenaars uit diverse Europese landen onder leiding van Cultuur - Ondernemen, Amsterdam
(gedetacheerd)
2008 - 2009
Mocca, Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling
Coördinator regeling internationale cultuureducatie. Verantwoordelijk voor het adviseren en begeleiden van scholen en of besturen voor voortgezet onderwijs die een aanvraag willen doen in het kader van de regeling internationale cultuureducatie van de gemeente Amsterdam. Daarnaast adviseur voor de gemeente en de door haar aangestelde beoordelingscommissie voor deze regeling.
2005
Inkr8, Amsterdam
Functie: projectleider en docent/trainer
Taak: opzetten en deels uitvoeren van (onderwijs)trajecten die conflicthantering (mediation) training combineren met theater, dans en film. Ontwikkelen van passende methodiek.
2005
Papaverstudio’s, Amsterdam
Functie: directeur
Taak: uitvoeren van de doelstelling de papaverstudio’s een werkplaats voor startende choreografen en dansers te maken. Dagelijkse leiding.
2004 - 2005
Kunstweb, Amsterdam
Functie: Projectmanager
Taak: het initiëren en coördineren van diverse kunsteducatie projecten in onderwijs en maatschappelijke instellingen te Amsterdam.
CATch project, Amsterdam
Functie: Projectmanager en docent
Taak: het managen (deels uitvoeren) van een drietal kunsteducatie projecten voor Amsterdamse ‘risicojongeren’ waarbij een welzijn of onderwijs instelling samenwerkt met een culturele instelling volgens een door CATch ontwikkelde opzet.
1990 – 2006
Docent theaterdans, dansexpressie, lezingen dansgeschiedenis, trainingen en workshops op
het gebied van dans, choreografie en spel
1991-2006
Stichting Balletclub, Uitgeest
Functie: dansdocent / artistiek leider
Taak: Het verzorgen van lessen en voorstellingen voor zes groepen, 110 kinderen, 4 tot 16 jaar
2001-2005
Kunstweb, Amsterdam
Functie: Productmanager Jeugd Podium
Taak: aansturen van ongeveer 40 professionele docenten en projectleiders van een cursusafdeling en activiteiten afdeling (projecten). Uitzetten en uitvoeren van inhoudelijk, strategisch en financieel beleid.
2000-2004
Stichting Theater Organisatie voor Vluchtelingenkinderen (TOV), Amsterdam
Functie: Projectleider /choreograaf / docent
Taak: organiseren, begeleiden en uitvoeren van kunsteducatie projecten voor en door kinderen uit diverse asielzoekers centra in Nederland. Aansturen van het docenten en vrijwilligers team.
1999-2001
Kunstweb, Amsterdam
Functie: Coördinator Jeugd dans-, theater- en musicalcursussen
Taak: aansturen van ongeveer 35 professionele docenten en begeleiders. Uitzetten en uitvoeren van inhoudelijk, strategisch en financieel beleid.
1998-1999
Kunstweb, Amsterdam
Functie: Interim Hoofd afdeling danscursussen
Taak: : aansturen van ongeveer 35 professionele docenten en begeleiders. Uitzetten en uitvoeren van inhoudelijk, strategisch en financieel beleid. Managen van fusie en reorganisatie proces.
1991-2001
CKV 'tKlooster, Harderwijk
Functie: Coördinator afdeling dans
Taak: : aansturen van ongeveer 5 professionele docenten en begeleiders. Uitzetten en uitvoeren van inhoudelijk en strategisch beleid.
1998– 1999
Inspectie Kunstzinnige Vorming
Lid van de werkgroep ‘Inrichtingsplan dans’ resulterend in het inrichtingsplan ‘De pas er in’ .
1991 - 1999
Stichting Amateur dans Noord-Holland
Functie: Voorzitter en redactie lid van de ‘Dans & Ballet Info’, Kwartaalblad voor
dansdocenten en amateur dansers in de provincie Noord-Holland.
1998 - 1999
De Kunst, het centrum voor amateurkunst in de provincie Noord- Holland.
Lid van de beleidsadviesraad.
1992 - 1996
LOKV
Lid van de beleidsadviesgroep werelddans.
1990 – 1992
KLIM kindertheater, Amsterdam, danser, acteur.