Ik werk als adviseur, docent, trainer, coach en projectleider voor het onderwijs en de cultuursector. Op dit moment voor het Conservatorium van Amsterdam (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) de Fontys Academy of the Arts en mijn eigen training- en coaching praktijk. Van 2005 tot 2024 was ik werkzaam voor het expertisecentrum voor cultuureducatie van de stad Amsterdam, Mocca. Daarnaast werk ik onder andere in opdracht voor Cultuur+Ondernemen, Hart Haarlem, PleinC, DOK-Cultuurhelden Delft, Fleck Flevoland, Cultuurstation Eindhoven, Cultuurgebouw Zuid-Holland, Cultuurschakel Den Haag, Amphion CultuurbedrijfKenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR) en het Landelijk Kenniscentrum voor Cultuureducatie en Amateurkunst, LKCA. 

 

Na vier decennia op allerlei manieren werkzaam te zijn geweest in de kunsteducatie-sector is het heel inspirerend om nieuwe generaties kunstenaars en docenten te mogen opleiden, trainen, coachen en enthousiasmeren op de Fontys Academy of the Arts en het Conservatorium van Amsterdam. Zij doen dat in een snel veranderende samenleving waar nieuwe begrippen centraal komen te staan in het werk. Van procesgericht werken en coachend lesgeven tot inclusie en global art. Dit alles neem ik mee in mijn les- en trainingspraktijk en dat houdt het werken in deze sector spannend en uitdagend. 

 

Sinds juni 2025 ben ik NOBCO gecertifieerd Coach. Opgeleid bij het Coach College de Baak. Waar ik voorheen vooral kunstenaars, kunststudenten en professionals in de creatieve industrie coachte doe ik dat meer en meer met cliënten uit andere domeinen en cliënten die met een persoonlijke ontwikkelvraag komen. 

 

Mijn werk als trainer begon bij BIK (Beroepskunstenaars in de klas) met trainingen projectmanagement. Voor de Mocca Academie ontwikkelde ik diverse trainingen voor kunstenaars en docenten en daarnaast word ik regelmatig gevraagd om trainingen te geven aan andere doelgroepen. 

 

Voor Cultuur+Ondernemen ontwikkelde ik diverse workshops en trainingen over onder andere productontwikkeling, profilering, acquisitie- presentatie- en onderhandelingstechniek. Ik trainde docenten beeldende kunst in opleiding (AHK Breitner Academie), ontwerpers (Driving Dutch Design), modeontwerpers, fotografen en dansdocenten (stichting Strooom).

 

Ik ontwerp op maat gemaakte training- en coachingprogramma's voor organisaties die de communicatievaardigheden en interculturele sensitiviteit van hun medewerkers willen verbeteren. Met behulp van het Intercultural Development Inventory (IDI) framework variëren die programma's van introductieworkshops en presentaties tot diepgaande coaching- en intervisietrajecten.

 

Voor de Mocca Academie ontwikkelde ik de cursus Fondsenwerving voor cultuureducatie. Meer dan tweehonderd fondsenwervers uit het onderwijs en de culturele sector volgden deze cursus in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Gorkum en Oud-Beierland. Als projectcoördinator van Cre8 East Africa ben ik verantwoordelijk voor de fondsenwerving en heb ik, samen met het bestuur, sinds 2005 een groot aantal projecten kunnen realiseren. Regelmatig wordt ik gevraagd om advies te geven op het gebied van fondsenwerving aan instellingen en individuele kunstenaars.

 

De afgelopen vijftien jaar trainde ik meer dan 250 Interne Cultuur Coördinatoren (ICC) in Amsterdam. Daarnaast verzorgde ik vanaf studiejaar 2015-2016, samen met het Marnix Opleidingscentrum en KunstCentraal, de post-hbo-cursus cultuurbegeleider in Amsterdam en Utrecht. 

 

In het kader van een Leonardo Livelong Learning Programme van ICEnet ontwikkelde ik met een groep Europese collega's en onder leiding van Creativity, Culture, Education (CCE) in 2013 - 2015 de Traks4A tool. Een tool voor kunstenaars om hun cultuureducatiecompetenties te testen en bij te schaven.  Daarna maakte ik deel uit van het projectteam Europe in Perspective, dat de training Becoming, Belonging, Believing over kunsteducatie en inclusie ontwierp, waarvan ik de eerste geaccrediteerde trainer in Nederland ben. 

 

De afgelopen 25 jaar heb ik ruime ervaring opgedaan in het werken met interculturele groepen in Nederland, met name asielzoekers (Theater Organisatie voor Vluchtelingenkinderen) in diverse projecten in Oost-Afrika. Samen met Sami Gathii (Yaden East Africa) en Janneke Tigchelaar ontwikkelde ik de Cre8 in 8 methodiek. Een stappenplan gericht op jonge makers en jeugdgroepen voor het ontwikkelen van sociaal-artistieke projecten. In 2016 ontwikkelde ik met twee collega's uit Kenia, Harrison Okwach en Dina Abok, de Cre8 in 8-training. Vanaf 2021 organiseren we het tweejaarlijkse Cre8 Masterclass-programma in samenwerking met de Nederlandse NGO Wilde Ganzen en hun Change the Game academy.   

 

Het Vijfde Seizoen is een 'artists in residence'-programma van psychiatrische inrichting Altrecht in Den Dolder. Hier was ik in 2016 en 2017 werkzaam als gespreksleider en moderator voor een bijscholingsprogramma voor psychiaters.

 

Tussen 2016  en  2019 was ik docent aan de Master Kunsteducatie van Fontys Academy of the Arts in Tilburg. Daar ontwierpen eerstejaarsstudenten onder mijn leiding een training over creatief vermogen voor leerkrachten en kunstenaars in het primair en voortgezet onderwijs en begeleidde ik tweedejaars studenten bij het schrijven van hun 'meesterstuk'.

 

Sinds het academisch jaar 2019-2020 maak ik deel uit van een groep docenten die de Master Music in Society voor het Conservatorium van Amsterdam en de master elective Music for an Inclusive Society  heeft vormgegeven. Met ingang van het studiejaar 2024 - 2025 ben ik ook cursusleider van dit programma. 

 

Sinds het academisch jaar 2022-2023 ben ik opnieuw verbonden aan de Fontys Academy of the Arts als docent, adviseur, coach en intervisiebegeleider in diverse projecten van de cluster kunstvakopleidingen en de Master Kunsteducatie. 

 

Dans was en is één van mijn passies en ik geef dan ook nog danslessen en workshops aan uiteenlopende doelgroepen. Jonge kinderen en ouders, kinderen met down, jonge kunstenaars in Oost-Afrika en groepsleerkrachten uit het basisonderwijs. In opdracht van de Maas en Waal school in Amsterdam Zuid ontwierp ik in 2024 een danslessen programma en training voor het team. 

 

Als coach werk ik regelmatig met kunstenaars, creatieve professionals en studenten van diverse kunstvakopleidingen. De komende jaren breid ik mijn werk als coach verder uit, opgeleid als master coach van het coachcollege van de Baak.